ساخت بازی بخش‌های خیلی متفاوتی داره. از ایده کلی پشت بازی گرفته تا رنگ سکه‌ها تو بازی. روی هر بخش به اندازه کافی وقت گذاشته نشه میتونه باعث بشه بازی به اندازه کافی کاربر جذب نکنه، یا کاربرهایی که بازی رو نصب میکنن خیلی زود ازش خسته بشن و پاکش کنن. در حقیقت میتونه باعث بشه بازیتون بازی خوبی نشه!

 

page1image36664320 page1image36665152

سوالی که شاید براتون ایجاد بشه اینه که بازی خوب یعنی چی؟ چی باعث میشه شما اسم kratos رو شنیده باشین ولی sans رو نه؟ یا چی باعث میشه شما بدونید san andreas کجاست؟

بازی خوب یعنی بازی که کاربر رو توی خودش غرق کنه. بتونه به هدف اصلی بازی که سرگرم کردنه بازیکنه برسه. حالا این بازی میتونه در حد flappy bird ساده باشه، یا در حد red dead redemption سنگین و با جزئیات.

ولی یک نکته حیاتی اینجا هست که خیلیا فراموش میکنن؛ هر بازی که توی نگاه اول سرگرم کننده هست دلیل نمیشه بازی خوبی باشه. خیلی عامل‌های دیگه هم هست که باعث میشه بازیتون از یک سرگرمی یکی دو روزه تبدیل بشه به یک بازی موفق.

از دیدگاه من چندتا عامل اصلی یک بازی خوب شامل موارد زیر میشه:

1. طراحی بازی (design): اگه بخوایم یک هسته اصلی برای بازی بگیم، اون طراحیه بازیه. منظورم از طراحی بازی اون نقاشی یا تصویرهایی که توی بازی میبینید نیست. منظورم ایده و داستان پشت بازیه. این بخش شامل هر چیزیه که توی بازی دیده میشه. از روند مراحل و دشمنایی که میبینید گرفته تا حتی محلی که دکمه “برگشت به صفحه اصلی” قرار داره.

 

این بخش بدون شک یکی از مهمترین بخشهای بازیه. بازی هایی توی این بخش موفق ظاهر میشن که بتونن خلاقیت به خرج بدن. چیزی رو به بازیکن ارائه بدن که نتونه مشابهش رو جای دیگه ای پیدا کنه. این ایده قرار نیست یک چیز خیلی سنگین و عجیب و غریب باشه. ایدتون میتونه خیلی ساده باشه. مثلا شما اگه یک سر به بازی portal بزنید میبنید ایده اصلی خیلی سادست. شما میتونید روی دیوار های سفید دو تا دروازه ایجاد کنید. این دروازه ها بهم دیگه وصلن. میتونید بینشون جابجا بشید. در ظاهر خیلی سادست، درسته؟ هر کسی که یک فیلم علمی تخیلی دیده باشه میتونه به این ایده برسه. ولی توی بازی با معماهایی طرف هستید که شاید حل کردنشون ساعت ها وقتتونو ببره بدون اینکه ذره ای احساس خستگی کنید. این یعنی طراحی خوب!

 

 

 

 

2. بخش فنی: به فرض که ایده بازیتون خوب بود، تیم هنری قوی هم در دسترس داشتید، نکته حیاتی بعدی برای شما کیفیت خود بازیه. منظورم از کیفیت بازی یعنی نحوه پیاده سازی بخش‌های متفاوت بازی، کدهایی که زده شده، منطقی که به کار رفته و…
شاید توی نگاه اول به نظر بیاد که اونقدرا کار سختی نیست ولی به شدت در اشتباهید. مشکل اصلی شما اینه که همه مخاطب‌هاتون از یک نوع گوشی (یا سیستم) استفاده نمیکنن. این یعنی چی؟ یعنی ممکنه بازی شما برای یکی به نرم‌‌ترین و بهترین حالت ممکن باز بشه ولی برای یکی دیگه انقدر سرعت بازی کم باشه که اعصابش خورد بشه و کلا بازی رو پاک کنه. حتی ممکنه بازی برای یکی اصلا نصب نشه یا برای یکی نصب بشه، ساعت‌ها بازی کنه و بعد اطلاعاتش بپره. اگه بازی آنلاین بود که دیگه واویلا!

این فقط یک بخش کوچیکشه. شما هر اتفاقی که داخل بازی باید بیفته رو داخل بخش فنی انجام میدین. از افتادن توپ گرفته تا باز شدن صفحه دستاوردها. همه اینا نیاز به کد زدن داره. این کدها روی همدیگه تاثیر میزاره. شاید توی چند ماه اول به چشم نیاد ولی اگه پروژه یک دید جامع ونظم نداشته باشه، شما ممکنه با عوض کردن نحوه باز شدن یک جعبه داخل صفحه اصلی، مرحله 5 بازی رو از کار بندازید. به هیچ وجه این بخشو دست کم نگیرید. اگه طراحی بازی هسته به حساب بیاد، این بخش اون گوشته دور هسته هست. بدون این بخش هسته کنار هم نمیمونه و بازی شکل نمیگیره.

 

 

3. بازاریابی تبلیغات: تبلیغات، تبلیغات! هر چقدر از این بخش بگم کم گفتم. این بخش کل بازی رو کنار هم نگه میداره.

یک بازی هر چقدر هم خوب باشه اگه درست تبلیغ نشه هیچکس باهاش آشنا نمیشه. شما میتونین با تبلیغات درست، حتی خسته کننده‌ترین بازی‌ها رو هم به موفقیت برسونید. فکرمیکنید دروغ میگم؟ برید بازی warcraft reforged 3 رو نگاه کنید. ویدئو تبلیغات: معرکه، مخاطب: آماده، خود بازی: بی نهایت ضعیف :/

 

 

بازیتونو باید درست تبلیغ کنید یعنی چی؟ یعنی بازیتونو باید چیزی که هست نشون بدین. نه اینکه شما بازی فوتبال درست کردین بعد توی تبلیغ بازی از تیراندازی استفاده کنید. باید سعی کنید از شکل‌ها و چیزهایی توی تبلیغ استفاده کنید که توی خود بازی هم استفاده شدن. همچنین باید برای مخاطب مناسبتون تبلیغ کنید؛ اگه مخاطب بازیتون نوجوان‌ها هستن، منطقی نیست داخلش از چیزایی استفاده کنید که حتی برای بزرگسال‌ها هم قفله. باید سعی کنید ببینید چه چیزی توی بازی میتونه مخاطب‌ها رو جذب بازی شما بکنه؟ همون رو بیارید توی تبلیغاتتون و ازش استفاده کنید.

شاید مهمترین نکته این بخش میشه اینکه بیش از حد تبلیغ نکنید. اگه بازیتون یک فوتبال ساده هست داخل تبلیغاتتون موشک‌های فضاپیما نشون ندید. سعی کنید چیزی که هست رو نشون بدید. حالا یکم بیشتر مشکلی نداره ولی دیگه اغراق نکنید. اغراق یعنی چی؟ یعنی no man’s sky. قبل از پخش، یکی از گزینه‌های بهترین بازی سال بود ولی موقعی که منتشر شد اونقدر مشکل داشت که کاربرها بهش امتیاز 4.8 از 10 دادن. یعنی حتی متوسط هم نبود. ضعیف بود! (البته این بازی بعد از اون افتضاحی که به بار اومد سا‌ل‌ها تلاش کرد و بازی رو درست کرد. الان اگه برید میبینید امتیاز بازی خیلی خوبه و حتی من هم بهتون پیشنهاد میکنم بازی رو نگاه کنید و ازش ایده بگیرید.)

 

 

 

مواردی که توی این مقاله گفته شد فقط یک بخش کوچیکی از چیزهاییه که میتونه باعث موفقیت یا شکست بازیتون بشه. خیلی چیزهای دیگه ای هست که تاثیر گذاره. از ژانر محبوب بازی توی سالی که میخواید بازی رو منتشر کنید، میزان موفقیت بازی‌های مشابه بازی شما و خیلی چیزهای دیگه. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و دیدگاه جدیدی بهتون بده که بتونید موقع ساخت بازی‌ها از اون استفاده کنید تا کیفیت بازی و موفقیت اون رو بالاتر ببرید.

 

نویسنده: ARK

نوشتهٔ پیشین
تجربه‌ی مدیریت محصول از زبان یک تازه‌کار
نوشتهٔ بعدی
فرصت بازی از دست رفت

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید