مصاحبه با سروش شهبازی (هم بنیان گذار و مدیر فنی استودیو)

چند روز قبل، آی چیز ها با سروش شهبازی (یکی از هم بنیان گذاران استودیو بلوط گیمز و البته مدیر فنی استودیو) مصاحبه ای انجام داد که متن کامل آن را در ادامۀ مطلب می توانید بخوانید (+):

مصاحبه با سروش شهبازی، بنیانگذار استودیو بازی‌سازی بلوط گیمز

استودیو بلوط گیمز از سال ۹۵ فعالیت خود را در شهر یزد آغاز کرده و بیشتر بر روی تولید و ساخت بازی‌های موبایلی بر بستر اندروید تمرکز دارد. محسن محمودآبادی و سروش شهبازی از بنیانگذاران این استارتاپ هستند. شهبازی فارغ‌التحصیل مهندسی کامپیوتر گرایش نر‌م افزار است و به گفته خودش از دوران دبیرستان به حوزه بازی‌سازی علاقه داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در حوزه بازی بگوید.

ایده بلوط از چه سالی و چطور شکل گرفت؟

می‌توان گفت از سال ۸۲-۸۳ به دنبال تاسیس یک شرکت بازی‌سازی بودم و یک سری ایده در زمینه ساخت بازی داشتم. سال ۹۱ با ورودم به دانشگاه تصمیم گرفتم در رشته ای تحصیل کنم که به هدفم نزدیک‌تر باشد و به همین دلیل رشته مهندسی نرم‌افزار را انتخاب کردم و به‌صورت جدی وارد حوزه آی‌تی شدم وکارهای مربوط به طراحی سایت و اپلیکشین‌های اندرویدی و از این دست کارها را انجام دادم.

سال ۹۳ در اولین دورهمی استارتاپی یزد با شریکم آشنا شدم و اولین کار استارتاپی را از آنجا کلید زدیم و تا اواخر سال ۹۴ درگیر کارهای استارتاپی بودیم و بر روی اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها کار می‌کردیم.  اوایل سال ۹۵ تصمیم گرفتیم به صورت جدی وارد بازی‌سازی شویم و استودیو بلوط گیمز شروع بکار کرد.

بازی سفره‌چی یک آمار خوب از کاربران بالغ بر ۵ میلیون نصب گرفته است و در حال حاضر نصب فعال    ۳۰۰هزارتایی دارد و این بازی در سرتاسر ایران معروف  شده است.

تا امروز چه تولیداتی داشته‌اید؟

از سالی که شروع به‌کار کردیم اولین کارمان کافه مسترمُخ بود و بقیه بازی‌هایی که ساختیم به‌ترتیب بازی پرسون پرسون، بازی بسکتبال‌خیابانی است. بعد از تولید این سه بازی از سال ۹۶ درگیر ساخت سفره‌چی شدیم که یکی از پرطرفداراترین بازی‌های ایران است و جز لیست پرفروش‌های کافه بازار است و می‌توان گفت کمتر بازی تو این لیست قرار می‌گیرد.

از سال ۹۷ که سفره‌چی منتشر شد به صورت تقریبا دو ماه یکبار آپدیت می‌شود تا یک رستوران و محتوای جدید به بازی اضافه شود. بازی سفره‌چی شبیه‌ساز رستوران‌داری است یعنی فرد غذا را برای مشتری آماده می‌کند و این فرآیند تکرار می‌شود. بعد از سفره‌چی دو بازی دیگر به اسم تاکسی خطی و کاسب‌کار را نیز ارائه دادیم.

بازی سفره‌چی یک آمار خوب بالغ بر ۵ میلیون نصب گرفته است و در حال حاضر نصب فعال    ۳۰۰هزارتایی دارد و این بازی در سراسر ایران معروف  شده است.

استودیو بلوط را  چطور معرفی می‌کنید؟

استودیو بلوط گیمز از سال ۹۵ به صورت رسمی فعالیت خود را در زمینه تولید و ساخت بازی‌های موبایلی بر بستر اندروید و به‌صورت محدود روی ios آغاز کرده است.  تیم بلوط گیمز، در حال حاضر ۱۰ نفر عضو دارد و نیروها و تخصص‌های مختلف در بخش‌های فنی، دیزاین، نیروهای موسیقی و تست بازی فعالیت دارند. در زمینه انتشار بازی‌ها بیشتر با کافه بازار همکاری دارد. با بعضی افراد هم به صورت فریلنس در حال همکاری هستیم.

از اویل سال ۹۴ فضای زیرپله‌ای کوچکی را اجاره کرده بودیم و ماهی ۱۸۰تومن کرایه می‌دادیم و بعد وارد فضای بزرگتری شدیم  اما همیشه پرداخت اجاره را داشتیم ولی سعی کردیم با درآمد حاصل هم حقوق افراد را پرداخت کنیم و هم شرکت را تجهیز کنیم.

پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟

روش‌هایی مرسومی برای درآمدزایی در بازی‌های موبایلی بنام پرداخت درون برنامه‌ای وجود دارد. کاربرها باید بخش‌هایی از بازی وسایلی را خریداری کنند که قابل ارتقا است و وسایل خریداری شده نیازمند سکه یا الماس است. کاربرها می‌توانند وارد فروشگاه بازی شوند واین سکه والماس‌ها را بخرند و درآمد ایجاد می‌شود. یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی بازی‌ها، تبلیغات است که تبلیغات ویدئویی داخل بازی‌ها بسیار محبوب است. البته استدویو با ساختن پروژه‌های سفارشی نیز می‌تواند درآمد داشته باشد.

از ابتدا جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر از ابتدا با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و حتی وارد پارک فناوری یزد و ارگان‌های مشابه نشدیم. از اویل سال ۹۴ فضای زیرپله‌ای کوچکی را اجاره کرده بودیم و ماهی ۱۸۰ هزار تومان کرایه می‌دادیم و بعد وارد فضای بزرگتری شدیم  اما همیشه پرداخت اجاره را داشتیم ولی سعی کردیم با درآمد حاصل هم حقوق افراد را پرداخت کنیم و هم شرکت را تجهیز کنیم.

به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

حدودا یک سال ونیم بعد از فعالیتمان به نقطه سربه‌سر رسیدیم و بعد از آن سفره‌چی تثبیتمان کرد.

تیم ما با سختی‌های زیادی توانسته بازی‌هایی را بسازد که بفروش برسد اما حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. اخیرا هم با مشکلات پیش آمده در فضای مجازی و قطعی اینترنت و یک سری مشکلات دیگر که از رشد فضا جلوگیری می کند سرمایه‌گذارها کمتر ریسک می‌کنند. بازی سازی یک اثر هنری است که می‌تواند یک فرهنگ را جا بندازد.

صنعت بازی‌سازی در دنیا و کشور را  چطور می‌بینید؟

در دنیا صنعت بازی‌سازی حجم بزرگی دارد. درآمد سالیانه دنیا فقط از بازی‌های موبایلی بالغ بر ۴ میلیارد دلار است. صنعت بازی‌سازی زیرمجموعه صنعت سرگرمی به حساب می‌آید یکی از بهترین و قویترین صنعت‌های دنیا برای درآمدزایی است. حتی حوزه قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران نیز است.

بازی سازی در ایران از قدیم بوده و در کشور از سال۸۰ اولین بازی به نام گرشاسب با تبلیغات تلویزیونی معرفی شد. از زمان شروع بکار کافه بازار از سال ۹۳ به صورت جدی از بازی‌ها حمایت صورت گرفت و صنعت بازی‌سازی موبایلی کم‌کم شکل گرفت. اما قبل از شکل‌گیری جدی این صنعت  به این دلیل که قانون کپی رایت وجود نداشت نمی‌توانستیم در ایران بازی‌های ساخته و بفروشیم که  قانون کپی رایت در آن رعایت شود.

از لیست ۵۰ تایی اپلیکشین از کافه بازار ۲۵ اپلیکیشن بازی ارائه می‌شود و در ایران این صنعت حجم خوبی از بازار را در اختیار دارند به این دلیل که ایرانی‌های گیمرهای خوبی در سطح دنیا دارند و علاوه براین رنج سنی مخاطبان بازی‌ها از ۲۰ تا ۳۰ است و فقط مختص بچه‌ها نیست.

صنعت انیمیشن کشوری مانند ژاپن فقط درآمدی سالیانه ۶ برابر درآمد نفتی ایران دارد، در ایران هم باید در این زمینه  حمایت و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

 از چالش‌های اکوسیستم استارتاپی در استان یزد بگویید؟

بزرگترین مشکل فعلا سربازی است که با دانش بنیان شدن می تواند معافیت حاصل شود. هیچ راهکاری مشخصی وجود ندارد و دوستان زیادی از ما هستند که بخاطر مشکل سربازی باید کار را رها کنند و یک مدت زمانی را از کار دور بمانند و استارتاپ و کل استودیو را از دست بدهند فقط به این دلیل که دوسال خدمت سربازی بروند.

بلوط و شرکت‌های مشابه هیچ مشکلی ندارند دوسال مرتبط با سربازی را برای تولید بازی وقت بگذارند  که به درد نظام وظیفه هم بخورد. ما به دلیل مشکل سربازی نتوانستیم در جشنواره‌های خارج از کشور شرکت کنیم.

تیم ما با سختی‌های زیادی توانسته بازی‌هایی را بسازد که بفروش برسد اما حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. اخیرا هم با مشکلات پیش آمده در فضای مجازی و قطعی اینترنت و یک سری مشکلات دیگر که از رشد فضا جلوگیری می کند سرمایه‌گذارها کمتر ریسک می‌کنند. بازی سازی یک اثر هنری است که می‌تواند یک فرهنگ را جا بندازد.

در انتها باید اشاره کرد با توجه به اینکه صنعت انیمیشن کشوری مانند ژاپن فقط درآمدی سالیانه ۶ برابر درآمد نفتی ایران دارد، در ایران هم باید در این زمینه  حمایت و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

نوشتهٔ پیشین
کاهش سهم بازار یا افزایش سهم توسعه دهنده؟!
نوشتهٔ بعدی
مجازی سازی سرور

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید