بازی کردن به عنوان شغل، یک رویاست! اما آیا چنین چیزی واقعا ممکن است؟

بازی کردن به عنوان شغل، یک رویاست! اما آیا چنین چیزی واقعا ممکن است؟

از نگاه یک گیم تستر پاسخ این سوال منفیه، البته نه اینکه نتوانیم از این کار پول به دست بیاوریم اما مسئله تمایز زیاد بین دو فعالیت «بازی کردن» و «بازی تست کردن» است که این دو حالت زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند.

  • تست بازی چیست؟

تست بازی فرآیند یافتن باگ‌ها و انحرافات در بازی است، که وقتی برنامه در مارکت مورد نظر منتشر شد تا حد ممکن بدون خطا باشد. در واقع هدف اصلی تست بازی ارائه محصولی با کیفیت بالا است.
چون در صورتی که بازی اشکالاتی داشته باشد، انتقادات زیادی از سوی کاربران خواهد داشت که منجر به کاهش شدید فروش خواهد شد.

  • گیم تستر کیست؟

عنوان رسمی این شغل «آزمایش کیفیت» (Quality Assurance/QA) است. گیم تستر فردی ا‌ست که وظیفه دارد یک بازی ویدیویی رو با چندین بار انجام آن آزمایش کند و بازی را بهم بریزد و خرابش کند تا کدهایی که درست کار نمی‌کنند و اشکالات و خطاهای موجود در بازی را کشف کند.

گیم تستر باید بازی را به طور مکرر در سناریوهای مختلف از بازی کردن در حالت عادی آزمایش کند، و بعد خطا و نحوه باز تولید آن مسائل را یادداشت کند. برای مثال یک اثر بسیار بزرگ مثل Skyrim را در نظر بگیرید، میلیون‌ها انتخاب و مسیر و اتفاق در این محصول قابل اجرا است. تعامل بازیکن با اشیاء و محیط و کاراکترها تقریباً بی‌نهایت حالت مختلف دارد. گیم تسترها وظیفه دارند تمام این حالات را بررسی و از عملکرد صحیح و منطقی آن‌ها اطمینان کسب کنند.

علاوه بر این، تسترها باید کمی خلاقانه‌تر فکر و بازی کنند، طوری که سازندگان فکرش را نکرده‌اند یا توقع آن را ندارند. مثالی دیگر بازی Halo اول که باگ بزرگی برای پرتاب نارنجک از درون ماشین داشت؛ به این شکل که برای تکمیل مرحله بازیکن باید از وسیله نقلیه پیاده می‌شد و بعد با دشمنان مبارزه می‌کرد تا ماموریت تکمیل شود. چون سازندگان فکر این را نکرده بودند که ممکن است گیمرها پیش از پیاده شدن یا حتی بدون پیاده شدن مبارزه را شروع کنند، برای جلوگیری از این قضیه کاری نکرده بودند و این شده بود روشی مرسوم و راحت برای بازیکن‌ها تا مرحله را به آسانی و سریع تمام کنند، به همین سادگی!

شبیه به این باگ‌ها در تمام بازی‌ها هست. این موارد نتیجه تعامل بازیکن‌ها با محصول به روشی غیر از آن چیزی است که مد نظر سازندگان بوده. وظیفه کسانی که برای ارزیابی یا آزمایش کیفیت یک بازی ویدیویی به کار گرفته می‌شوند، پیدا کردن هرچه بیشتر این موارد است.

«تدوین فیلم با فیلم دیدن یکی نیست، تست گیم هم با بازی کردن یکی نیست»

  • تست یک بازی چقدر زمان می‌برد؟

برای ریشه‌یابی تمام اشکالات، تسترها باید عملاً تمام حالات ممکن از تعامل با بازی را امتحان کنند. مثلاً در یک بازی مبارزه‌ای این یعنی تمامی کاراکترها مقابل تمامی کاراکترهای دیگر برای آزمایش تمام حرکات و ترکیب‌ها در تمام نقشه‌ها و حالات گیم‌پلی آزموده شوند! اگر فرض کنیم ۱۲ کاراکتر در ۵ نقشه داشته باشیم، نتیجه کار می‌شود حداقل ۷۲۰ دور مبارزه (مشروط بر اینکه همه چیز در همان یک مبارزه مشخص شود) شاید بگید این که اشکالی ندارد و خیلی هم باحاله! و شما حتما دارید به یکی از بازی‌های مورد علاقه‌تان (شاید مورتال کامبت یا تکن یا استریت فایتر) فکر می‌کنید، اما اگر قرار باشد تست کونگ ‌فو پاندا باشد چی؟ و نکته اینجاست که شما نمی‌تونید گیم مورد تست را انتخاب کنید و هرچی باشد رو باید بازی و تست کنید و باید به این فکر کنید که آیا قابلیت ۱۰۰ ساعت تجربه محصولی که علاقه‌ای به اون ندارید را در خودتون می‌بینید؟

برای کمتر شدن زمان و دقت بیشتر در انجام تست‌ها در بازی‌هایی که از لحاظ کمّی بسیار بزرگ‌تر هستند باید توسط تسترهای بیشتری انجام گیرد، که در این حالت میتوان به هر فردی قسمتی مشخص اختصاص داد، هر تستر فقط وظیفه  دارد همان بخش را هزاران بار و با شکل‌های مختلف تست کند و تیم سازنده پیوسته آن منطقه را بهبود و دوباره به تستر ارجاع بدهد و هر بار تستر باید مطمئن شود که مثلاً این ۱۰درصد از بازی ۱۰۰درصد عملکرد درستی دارد. اهمیت این تکرار بالاست چون برای رسیدن به باگ و ارائه گزارش آن نیاز است روش پیش آمدن یا اتفاق افتادن آن را به دست بیاورید تا سازنده بتواند آن را ببیند و مشکلش را پیدا کند.

  • گیم تستر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

یکی از پیش نیازهای اصلی فعالیت در زمینه آزمایش کیفیت بازی‌ها، توجه بسیار زیاد به جزئیات و دقت در آن‌هاست، برای موفقیت به عنوان یک گیم تستر باید بتوانید به چیزهای خیلی ریز توجه کنید.

پویایی و انعطاف ذهنی هم در این زمینه اهمیت دارد چون برای پیدا کردن راه‌های غیرمتعارف و غیرپیش‌بینی شده در تعامل با بازی شما نیاز به خلاقیت دارید.

داشتن تمرکز بالا خیلی مهم است، با توجه به اینکه پروژه‌ها با زمان‌بندی به تستر ارائه می‌شوند، او وظیفه دارد ساعات مشخصی را پشت سر هم به تست محصول اختصاص دهد و اگر نتواند در تمام طول این زمان متمرکز باشد عملاً وقتش را هدر داده و تست مفیدی انجام نداده است. وقتی قرار باشد باگ‌ها را پیدا و شناسایی کنید نمی‌شود بی‌دقت و ساده‌انگارانه و تفریحی بازی کرد.

 قدرت انتقال و بیان هم برای تهیه گزارش یا حتی بیان شفاهی مشکلاتی که پیدا کرده‌اید به کارتان می‌آید، وقتی گزارش باگ را برای تیم سازنده ارسال می‌کنید آن متن یا صوت یا ویدئو باید نهایی و قابل درک باشد تا توسعه‌دهنده بتواند بر اساس آن اشکال را حل کند. ممکن است لازم شود با عوامل مختلفی از تیم هم‌صحبت شوید چون احتمال دارد مشکلی که پیدا کرده‌اید فقط مربوط به یک بخش کار نباشد پس لازم است توانایی برقراری ارتباط و تعامل و بیان خوبی داشته باشید. این یعنی بهتر است بتوانید با آدم‌های مختلف به روش خودشان حرف بزنید؛ تیم هنری، تیم برنامه‌نویسی، یا حتی مدیر پروژه.

از خوبی‌های گیم تستر بودن برای کسانی که عاشق صبح تا شب بازی‌کردن هستند و از تکرار بازی‌ها خسته نمی‌شوند مثل یک بهشت محسوب می‌شود! زیرا هم بازی می‌کنند و هم پول می‌گیرند. علاوه بر این‌ها آن‌ها پیش از هر پلیر معمولی بازی را می‌بینند و بازی می‌کنند که این به خودی خود می‌تواند هیجان‌انگیز و جالب باشد.

شغل‌های مدرن در دنیا هر روز در حال گسترش هستند، مشاغلی که وابسته به پیشرفت صنعت، سرگرمی، اقتصاد و عوامل مختلفی دیگری می باشند. صنعت بازی‌سازی هم، یکی از پرطرفدارترین صنعت‌های دنیا می‌باشد که میلیون‌ها نفر در آن مشغول به کار هستند. شغل گیم تستر در این صنعت به زیر شاخ‌های زیادی تقسیم می‌شود و تخصص‌های مختلفی را در خود جای داده است که چند نمونه از آن‌ها را در این‌جا توضیح دادیم:

۱٫ تسترهای تضمین کیفیت QA:  مسئول تست گیم پلی از نقطه نظر فنی هستند. قبل از اینکه شرکت‌های بازی یک بازی جدید را منتشر کنند، تیم QA چندین بار به شکل‌های مختلف عنوان مورد نظر را بازی می‌‌کنند. گزارش‌های دقیق باگ را می‌نویسند و هر گونه خرابی را که تجربه می‌نمایند یادداشت می‌کنند. این فرآیند تست می‌‌تواند در مراحل اولیه بازی اتفاق بیفتد و بسته به اندازه استودیو و محتوای آن، تا پس از تولید ادامه یابد.

۲٫ Playtesters : مسئول تست گیم پلی برای تجربه بازیکن هستند. هدف اصلی یک Playtesters این است که ببیند آیا بازی ویدیویی آنطور که در نظر گرفته شده است تجربه شده است یا خیر. اگر کنترل‌ها بصری هستند، مکانیک‌ها همانطور که طراحی شده اند کار می‌کنند و بازیکن می‌تواند هدف بازی را درک کند یا حتی انجام آن سرگرم کننده است یا خیر. کار بسیار حساسی به نظر می‌رسد چون شما باید خودتان را در قالب یک مخاطب عام هم قرار دهید و حس حال بازی را متوجه شوید. Playtesters بازخورد ارزشمند و صادقانه‌ای را در مورد مشکلات یا مسائلی که تجربه می‌کنند ارائه می‌دهند و به طراحان بازی ایده بهتری در مورد اینکه کجا باید پیشرفت های خود را متمرکز کنند، ارائه می‌دهند. Play Testing فرآیندی است که در آن توسعه ‌دهندگان بازی، بازیکنان را در حال آزمایش بازی‌ها و تجربه کاربر در زمان واقعی مشاهده می‌کنند تا قابلیت تجاری آن‌ها را ارزیابی کنند. با جلسات تخصصی، می‌توانید ببینید که آزمایش ‌کننده شما کجا گیر می‌کند، چه چیزهایی را سریع یاد می‌گیرد و کجا را برای گذراندن وقت خود انتخاب می‌کند.

شخصیت‌های مختلف،‌ پلتفرم‌های مختلف، تست گروه، تست کاربردی، تست تطابق، ست کارایی، تست فنی، تست صدا و گرافیک، تست امنیتی، تست سازگاری، نسخه بتا از انواع تست‌های دیگر بازی هستند که توسط گیم تسترها انجام می‌شوند.

منابع:

https://benchimo.com/how-can-you-become-a-professional-game-tester-and-get-hired-in-a-company/

https://bazinegar.ir/everything-about-game-testing/

https://iranianmanataz.com/game-test/

https://vigiato.net/p/141954

 

نویسنده: مینا سلیمی

نوشتهٔ پیشین
هنر مفهمومی یا Concept Art
نوشتهٔ بعدی
سرآشپز منتشر شد!

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید