آشنایی با انواع سبک‌های انیمیشن سازی: انیمیشن ۲٫۵ بعدی

انیمیشن به عنوان یک هنر و صنعت بصری، قدرتی خارق ‌العاده دارد تا داستان‌ها و شخصیت‌ها را به صورتی فراتر از محدودیت‌های واقعیت فیزیکی به تصویر بکشد. این هنر بسیار چندگانه و متنوع است و می‌تواند به وسیله تکنیک‌های مختلفی از جمله انیمیشن سه ‌بعدی، انیمیشن دو ‌بعدی، ترکیبی از آنها و متنوع‌ترین استفاده از جلوه‌های ویژه، دنیایی پویا را رقم بزند.

انیمیشن در حوزه‌های متنوع زیادی کاربرد دارد. از فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های سینمایی بلند و گیف‌های انیمیشنی گرفته تا بازی‌های ویدیویی، موشن گرافیک، جلوه‌های ویژه و حتی رابط کاربری‌ها در حوزه فناوری اطلاعات.

 

انواع سبک‌های انیمیشن سازی:

انواع سبک‌های مختلفی برای ساخت انیمیشن چه در رابطه با اجسام فیزیکی چه با نقاشی‌های روی کاغذ یا نقاشی‌های دیجیتالی وجود دارند:

  1. انیمیشن دو بعدی کلاسیک یا سنتی
  2. انیمیشن‌های دو بعدی دیجیتالی
  3. انیمیشن‌های سه بعدی دیجیتالی
  4. انیمیشن‌های استاپ موشن
  5. انیمیشن‌های مکانیکی
  6. انیمیشن با تکنیک Chukimation
  7. انیمیشن خمیری (Claymation)
  8. انیمیشن زوئتروپ

انواع دیگری نیز از سبک‌های انیمیشن ساز‌ی‌ها وجود دارند که معروف‌ترین آنها در بالا ذکر شد.

 

انیمیشن ۲٫۵ بعدی چیست؟

انیمیشن ۲٫۵ بعدی میتوان گفت نوعی محتوای انیمیشنی بین سبک‌های دو بعدی و سه بعدی است. این سبک از انیمیشن اشیاء دو بعدی را در یک فضای سه بعدی جوری ترکیب میکند تا در نهایت یک فضایی که حالت سه بعدی دارد را برای مخاطب ایجاد کند.

برای درک بهتر این سبک فرض کنید که ایده‌ای برای ساخت یک انیمیشن در سر دارید و حس می‌کنید در فضای سه بعدی خیلی جالب‌تر می‌شود. اما به دلایلی منابع، ابزار یا بودجه‌ی کافی را برای ساخت انیمیشن سه بعدی ندارید. در این صورت انیمیشن ۲٫۵ بعدی به کمک شما می‌آید. شما با تکنینک انیمیشن ۲٫۵ بعدی می‌توانید اشیاء دو بعدی را به نحوی نمایش دهید که گویا سه‌ بعدی هستند.

با سایه زنی ،لایه بندی، استفاده از پرسپکتیو در کنار تکنیک‌های دیگه میتوان به خوبی یه شی دو بعدی را حجم دار کرد و از آن برای انیمیشن ۲٫۵ بعدی استفاده کرد.

به طور کلی انیمیشن ۲٫۵ بعدی نوعی خطای دید جالب است که باعث می‌شود شخصیت‌ها و اشیایی که در واقع «دو بعدی» هستند، «سه ‌بعدی» به نظر برسند.

مزایای انیمیشن ۲٫۵ بعدی :

  1. ساخت انیمیشن در کمترین زمان 

در انیمیشن‌های ۲٫۵ بعدی برای مدل سازی و رندر گیری زمان زیاد صرف نمیشود، همین باعث میشود سریع به یک انیمیشن که حالت سه بعدی دارد رسید.

    ۲٫  افزایش عمق دیداری

با انیمیشن ۲٫۵ بعدی، شما صد درصد نسبت به انیمیشن دو بعدی عمق دیداری بیشتری دارید. این باعث می‌شود که شخصیت‌ها و اشیاء، ظاهری سه بعدی داشته باشند و در عین حال جذابیت انیمیشن‌های دو بعدی را نیز حفظ کنند.

    ۳٫  ادغام با سایر نرم افزارها

موقع ساخت انیمیشن ۲٫۵ بعدی در یک نرم‌افزار، ادغام و انتقال آن با نرم‌افزارهای دیگر آسان است و به انیماتورها اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه بین نرم‌افزارهای دوبعدی و سه‌بعدی کار کنند. این قابلیت، ساخت انیمیشن‌های پیچیده با عناصر متعدد را آسان‌تر می‌کند.

    ۴٫  صرفه جویی در هزینه و بالا بردن کارایی

اگر یک شرکت تازه تاسیس باشید و بودجه‌ زیادی نداشته باشید، همچنان می‌توانید از این سبک ویدیویی برای تقویت بازاریابی خود استفاده کنید. این نوع ویدیو، جایگزینی مقرون به صرفه برای ویدیوهای سه بعدی و لایو اکشن است، زیرا به تجهیزات یا بازیگران پیچیده نیاز ندارد. علاوه بر این، ساختن آن ساده‌تر است، بنابراین لازم نیست برای دریافت فایل نهایی ماه‌ها منتظر بمانید.

 

منابع :

https://motioncue.com/2-5d-animation/

www.yumyumvideos.com/what-is-2-5d-animation/

https://schoolgraphic.plus/a-variety-of-animation-style/

 

نویسنده: امین ملابهرامی



نوشتهٔ پیشین
فرصت بازی از دست رفت
نوشتهٔ بعدی
به وقت آشپزی منتشر شد!

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید