کمتر بازیای در تاریخ صنعت گیم وجود دارد که بتواند پس از بیش از یک دهه همچنان در اوج محبوبیت باقی بماند. The Elder Scrolls V: Skyrim، ساخته استودیو بتسدا (Bethesda)، یکی از آن بازیهاست. این عنوان که اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، به سرعت به یکی از شاهکارهای دنیای بازیهای نقشآفرینی (RPG) تبدیل شد و هنوز هم جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ حفظ کرده است. اما چرا Skyrim اینقدر محبوب شد؟ چگونه توانست این موفقیت را طی این سالها حفظ کند.
از کجا شروع شد؟
Skyrim پنجمین نسخه از سری بازیهای The Elder Scrolls است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این بازی میراثی از نسخههای قبلی خود، یعنی Morrowind (2002) و Oblivion (2006)، را با خود به همراه داشت که هرکدام نقطه عطفی در زمان خود بودند. Morrowind با دنیای منحصربهفرد Vvardenfell، آزادی بیسابقه در گیمپلی، و گرافیک پیشرفته زمان خود، مخاطبان را شگفتزده کرد و استانداردهای جدیدی برای بازیهای نقشآفرینی بهوجود آورد. سپس Oblivion با ارائه دنیای باز پویا در Cyrodiil، داستان حماسی نجات امپراتوری، و معرفی سیستم Radiant AI که به NPCها رفتارهای پویا و واقعی میداد، این موفقیت را به سطحی بالاتر رساند. Skyrim توانست تمام این عناصر را با گرافیکی بینظیر، طراحی عمیقتر، و داستانی درگیرکننده ترکیب کند و تجربهای ارائه دهد که هم مخاطبان جدید و هم طرفداران قدیمی را به خود جذب کرد.
Skyrim در زمان انتشارش یک انقلاب در طراحی بازیهای نقشآفرینی بود. بازی در دنیایی گسترده به نام Tamriel جریان دارد و سرزمین Skyrim، با کوهستانهای پوشیده از برف، جنگلهای انبوه و قلعههای باستانی، یکی از زیباترین و زندهترین دنیاهای بازیهای ویدیویی را به نمایش گذاشت.
چرا بازی Skyrim محبوب شد؟
– آزادی بینظیر در گیمپلی
یکی از بزرگترین دلایل محبوبیت Skyrim، آزادی عمل بینظیر آن است. شما میتوانید شخصیت خود را به هر شکلی که میخواهید بسازید، به هر نقطه از نقشه بروید و داستان بازی را به روش خود تجربه کنید. این سطح از آزادی باعث شد که بازیکنان حس کنند در دنیای بازی کاملاً آزاد هستند. ماموریت اصلی بازی به هیچ وجه اجباری نیست و بازیکن میتواند تا آخر بازی اصلا آنها را شروع هم نکند. آنقدر ماموریت های اضافه در بازی وجود دارد که شما کمبود داستان احساس نمیکنید.
لیست تمام ماموریت های بازی (این موارد فقط ماموریت های اصلی هستند. هر متن سفید یک گروه ماموریت رو مشخص میکنه، بخش های سیاه زیرشون، تیکه های اون هستند. ممکنه یک quest line، شامل ۶ بخش بشه.)
در سمت چپ که نوشته شده Main quest، و ۱۹ بخش زیرش همشون مراحل اصلی هستند. بقیه رو بازیکن حق انتخاب داره که انجام بده یا نه!
– داستانپردازی و محتوای غنی
داستان اصلی Skyrim درباره جنگ اژدهاکُشان (Dragon Slayer) و بازگشت اژدهایان به Tamriel است، اما این فقط بخشی از ماجراست. ماموریتهای فرعی، خطوط داستانی مختلف مثل Dark Brotherhood و Thieves Guild، و حتی تعامل با NPCها، هر کدام یک ماجراجویی جداگانه هستند. شما ممکن است در جاده ها در حال حرکت باشید و یک npc به شما حمله کند و شما درگیر یک داستان کاملا متفاوت شوید.
– موسیقی بینظیر
موسیقی متن Skyrim، ساخته جرمی سول، یکی از بهیادماندنیترین موسیقیهای دنیای گیم است. قطعاتی مانند Dragonborn بهخوبی حس حماسی و ماجراجویانه بازی را منتقل میکنند. شما نه تنها کمبود آهنگ احساس نمیکنید، بلکه لحظاتی از بازی، دوست دارید کنار یک رود بنشینید و از آهنگ لذت ببرید.
– مد(Mod)های کاربر محور
یکی از دلایل اصلی زنده ماندن Skyrim پس از بیش از یک دهه، پشتیبانی از Mods یا محتواهای ساخت کاربران است. جامعه مدینگ این بازی بسیار فعال است و تاکنون هزاران مد برای آن ساخته شده است که گرافیک بازی را ارتقا میدهد، محتوای جدید اضافه میکند یا حتی مکانیکهای گیمپلی را تغییر میدهد. اگر یک دلیل برای موفقیت این بازی بخواهم نام ببرم آن را مد های آن میگویم. خود بازی حجم کمی دارد ولی میتوان تا ۱۰۰ گیگ روی آن مد نصب کرد و بازی را کاملا غیر قابل تشخیص و با کیفیت باور نکردنی بازی کرد.
سمت چپ: اسکایریم با مود
سمت راست: اسکایریم اصلی
Mod
no Mod
– درخت مهارت
یکی از ویژگیهای بارز و تأثیرگذار در Skyrim، سیستم درخت مهارتها (Skill Tree) است که آزادی کامل را برای شخصیسازی سبک بازی به بازیکنان میدهد. این سیستم بر پایه ۱۸ مهارت مختلف در سه دسته اصلی جنگاوری (Combat)، جادوگری (Magic)، و مخفیکاری (Stealth) طراحی شده است. هر یک از این مهارتها شاخهای از تواناییهای منحصربهفرد را ارائه میدهند که با پیشرفت بازیکن و کسب امتیاز تجربه (XP)، قابل ارتقا هستند.
برای مثال، بازیکنی که علاقهمند به نبردهای نزدیک است میتواند روی مهارتهایی مانند One-Handed یا Heavy Armor تمرکز کند. در مقابل، یک جادوگر میتواند مهارتهایی مانند Destruction برای حملات آتشین یا Restoration برای درمان و حمایت را ارتقا دهد. بازیکنان مخفیکار نیز میتوانند مهارتهایی مانند Sneak و Archery را انتخاب کنند تا در سایهها دشمنان را از پا درآورند.
جذابیت اصلی این سیستم در این است که هیچ محدودیتی برای انتخاب وجود ندارد و بازیکنان میتوانند مهارتهای مختلف را ترکیب کنند. این انعطافپذیری باعث شده تا هر بازیکن بتواند سبک بازی منحصربهفرد خود را خلق کند. مثلاً ترکیب Stealth و Illusion برای ایجاد یک قاتل جادوگر یا ترکیب Two-Handed و Smithing برای ساخت سلاحهای مرگبار.
این سیستم نه تنها آزادی عمل زیادی را به بازیکنان میدهد، بلکه ارزش تکرار بازی را نیز بالا میبرد، زیرا هر بار میتوان مسیرهای جدیدی را در درخت مهارتها کشف و تجربه کرد.
درخت مهارت
چرا بازی Skyrim هنوز محبوب است؟
– تجربه بیپایان
حتی پس از ۱۰ سال، بازیکنان همچنان چیزهای جدیدی برای کشف کردن در Skyrim پیدا میکنند. دنیای گسترده و محتوای بیشمار بازی به بازیکنان اجازه میدهد که هر بار تجربهای جدید داشته باشند.
– احساس نوستالژی
بسیاری از بازیکنان با Skyrim خاطرات شیرینی دارند. بازگشت به این بازی حس نوستالژی را زنده میکند و یادآور زمانهایی است که برای اولین بار اژدها شکار میکردند یا به خط داستانی Dark Brotherhood پیوستند.
– پشتیبانی از پلتفرمهای جدید
Skyrim برای تقریباً تمام پلتفرمها منتشر شده است، از PC و کنسولها گرفته تا VR. این دسترسی گسترده باعث شده است که بازیکنان در هر جایی بتوانند به دنیای این بازی وارد شوند.
منابع:
https://gamerant.com/skyrim-the-elder-scrolls-ongoing-popularity-accessibility-quality-modding-bethesda-success/#:~:text=Perhaps%20the%20most%20obvious%20reason,more%20satisfying%20than%20the%20last.
نویسنده: احمدرضا کاظمی