طراحی بازی موبایل

 

طراحی بازی موبایل : آمار،شانس، مهارت
تمامی بازی ها دارای سه بعد هستند که موفقیت بازیکن را تعیین می کند: آمار-شانس-مهارت
این سه بعد که برای بازیکن ملزم است تا پیشرفت کند و در بازی برنده شود، با این حال نمونه های زیادی از بازی ها وجود دارد که این ابعاد را در خود دارند که می تواند به صورت جدا باشد یا مخلوطی از این ابعاد باشد که در بازی درگیر هستند.
ابتدا این ابعاد باید برای بازیکن شفاف باشد تا بتواند آنها را به خوبی درک کند و بعد از آن برای بهبود و پیشرفت خود از آن ها استفاده کند و اگر این اتفاق برای بازیکن رخ ندهد و بازیکن نتواند این ابعاد داخل بازی را درک کند از این موضوع رنج خواهد برد و پلیر بازی را ترک خواهد کرد.
پس موضوع ما در این قسمت شفافیت این ابعاد در بازی است، و باید به دنبال راه هایی باشید که بتوانید تاثیر مهارت و آمار را در بازی افزایش دهید تا بازی را جذاب کنید.

اهمیت آمار، مهارت ، شانس
برای شروع و حل کردن مشکل شفافیت در بازی باید تعریف درستی از بالانس مهارت، آمار و شانس ارائه دهیم که هر کدام از این ابعاد برای موفقیت بازیکن بسیار مهم هستند.

 آمار:
اساسا به چیزی های که بازیکن خارج از گیم پلی یا هسته اصلی بازی سرمایه گذاری می کند مربوط می شود. این سیستم بیشتر در بازی های نقش آفرینی دیده می شود که بازیکن در حال ارتقا دادن وسایل و توانایی های آواتار خود در بازی هستند.
مثال های دیگر: ارتقا دادن ساختمان ها، ارتقا دادن توانایی های دفاعی، ارتقا دادن وسایل نقلیه و ارتقا دادن نیرو ها در داخل بازی هستند و این سیستم ها در روند پیشرفت داخل بازی به بازیکن بسیار کمک می کنند.
اگر می خواهید مطمئن شوید که بازیکن در سطح ۱۰۰ به طور چشم گیری قوی تر از بازیکن سطح ۱ است به یک سیستم آمار بسیار قوی نیازمندیم. این سیستم ها به این معنی هستند که بازیکن پول و منابعی که داخل بازی به دست می آورد را بتواند داخل بازی خرج کند و روی مواردی که می تواند سرمایه گذاری کند تا دربازی امتیاز ها و منابع بیشتری را بدست بیاورد و برتری هایی داشته باشد.
بدون وجود سیستم های آماری، گیم پلی طولانی مدت بسیار دشوار می شود پس بازیکن می تواند با سیستم آمار داخل بازی سرمایه گذاری هایی انجام دهد و توانایی های خود را قوی تر کند تا بازی را بهتر جلو ببرد.

 

شانس:
شانس یک سیستم تصادفی است و این سیستم برای دراما یا آنتروپی یا همان ایجاد بی نظمی و بیرون آوردن گیم پلی از یکنواختی است که بسیار مهم است.
شانس تضمین می کند که گیم پلی هرگز خسته کننده نیست زیرا عمل مثبت یا منفی در هر زمانی اتفاق می افتد. همچنین شانس، وسعت مهارت مورد نیاز برای تسلط به بازی را افزایش می دهد. به عنوان مثال یک دسته کارت را در نظر بگیرید که هر کارت قدرت های دارد و همچنین تعداد کارت ها زیاد است. استراتژی های زیادی برای استفاده از کارت ها وجود دارد که به صورت شانسی مقابل یکدیگر قرار می گیرند و فهمیدن این مفهموم در بین کارت ها کار بسیار سختی است و بازیکن باید به صورت استادانه ای مهارت پیدا کند.

مهارت:
هر انتخاب یا هر تعامل بازیکن که به روی نتیجه بازی تاثیر بگذارد مهارت بازیکن محسوب می شود. توانایی بازیکن در پریدن در بازی ماریو، توانایی بازیکن در انتخاب محل های مناسب برای نیرو ها در بازی کلش آف کلنز و یا توانایی بازیکن در انتخاب کارت ها در بازی کلش رویال همگی مهارت یا توانایی های بازیکن در بازی هستند.
این متغیر برای حفظ بازیکن بسیار مهم است و اگر بازیکن در بازی مهارت خاصی را نبیند به بازی توجه زیادی نخواهد نکرد و بازی را ترک خواهد کرد.
برای یاد دادن “مهارت” به بازیکن، تفریح و سرگرمی به همراه ایجاد احساس هوشمند بودن در بازیکن به همراه  تصمیماتی که می گیرد نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. بدون مهارت، یادگیری وجود نخواهد داشت و بازی هم وجود ندارد.

نمونه های دیگر برای درک بهتر این سه بعد:
بازی کلش آف کلنز:
در این بازی تمرکز به روی آمار و مهارت است. آمار که در ساختمان ها و نیرو های بازی دیده می شود و مهارت که در انتخاب نیرو برای حمله است و در بازی شانسی خیلی کمی در نظر گرفته شده است.
بازیکنان به دنبال ارتقای ساختمان های خود با پول رایج در بازی هستند که این قسمت بعد آمار بازی می رساند و در این بازی تمرکز بسیار به روی سیستم آمار وجود دارد تا احساسات بلند مدتی در بازیکن بوجود بیاید و بازی را ادامه دهد.
مهارت دومین چیزی است که در بازی کلش اف کلنز که تمرکز زیادی به روی آن وجود دارد مانند: قرار دادن ساختمان ها و قرار دادن نیرو ها برای دفاع و حمله است. مهارت در بازی کلش اف کلنز کاملا کنترل شده است.

بازی کندی کراش:
این بازی به روی شانس و مهارت تمرکز دارد که این دو را نمی توان ارتقا داد و این سود بسیار واضحی را برای بازیکن به ارمغان می آورد. به وضوح شانس بزرگترین تمرکز آنها است تا اطمینان حاصل شود که هر حرکتی که بازیکن انجام می دهد بازیکن نمی تواند آنرا پیش بینی کند که چه اتفاقی خواهد افتاد و این کار باعث می شود که بازیکن تقریبا به صورت نا محدود مشغول بازی باشد آن هم فقط با بالا بردن سطح خود و پرداخت های که برای سرعت بخشیدن به روند بازی انجام می دهد.
مهارت در این بازی انتخاب های بازیکن برای مچ کردن آبنبات ها در بازی است که هر چقدر بهتر انتخاب کند در بازی پیشتاز خواهد بود.

بازی هایی که در لیست برترین ها قرار دارند هر کدام به روی یکی از این عوامل آمار، شانس و مهارت تمرکز دارند و یک قائده کلی وجود دارد که شما برای بازی خود دو مورد از این سه عامل را انتخاب کرده و به روی آن تمرکز کنید.
فاکتور های دیگری در بازی وجود دارد که شما باید آنها را شفاف سازی و تنظیم و بررسی کنید ولی تا زمانی که بین شانس، آمار و مهارت بالانسی وجود نداشته باشد کار بسیار سخت خواهد شد و تعامل بازیکن با بازی بسیار سخت خواهد شد.

 

نویسنده : سعید دشتکی
منابع :

Mobile Game Design: Stats, Skill and Luck

نوشتهٔ پیشین
اقتصاد بازی های F2P
نوشتهٔ بعدی
برنامه نویس بازی چیست و چگونه می توانیم برنامه نویس بازی شویم؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید