نقد و بررسی کاسب کار در ویجیاتو

محمد امین بهتوئی دربارۀ بازی کاسب کار (مدیریت فروشگاه) در ویجیاتو نوشت (+):

اگر به بازی‌های مدیریتی و شبیه‌ساز علاقه‌مندید، با بررسی ویجیاتو از کاسب کار همراه ما باشید.

علاوه بر محبوب‌تر شدن بازی‌های مدیریتی به مرور زمان، به نظر می‌رسد بازی‌سازهای ایرانی نیز علاقه‌مندتر به ساخت‌ بازی‌هایی با این سبک شده‌اند. درواقع یکی از مزایای سبک شبیه‌ساز این است که باعث می‌شود تجربه حضور در شرایطی خاص را تجربه کنید. پیش‌تر استودیو بلوط گیمز با سفره‌چی [بررسی ویجیاتو] ما را در جایگاه یک صاحب رستوران قرار داده بود و هم‌اکنون، ما را در قالب یک فروشنده راهی میدان کرده.

کاسب کار، این بار در فضایی بزرگ‌تر شما را مشغول سروکله زدن با مشتری‌هایی می‌کند که صبر کمی دارند و به سرعت از کوره در‌می‌روند. شمایید و قفسه‌های مغازه‌تان تا اجناس موجود در آن‌ها را به دست مشتریانی برسانید که نیازشان را از شما طلب می‌کنند. طبیعیست که در مسیر پیشرفت شما، نقطه شروع از درجاتی کوچک‌تر است و به مرور و با پیشروی در بازی، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

برای مثال، ابتدا از اجناس اصطلاحا سوپر مارکتی و پروتئینی شروع می‌کنید که به مرور اقلامشان گسترده می‌شود و سپس علاوه بر تمام اجناس پیشین، دسته‌بندی‌های جدیدی شامل سبزی‌ فروشی، خاروبار فروشی و… نیز از راه می‌رسند. به عبارتی هر چه در کاسب کار پیشروی می‌کنید، اضافه شدن اجناس جدید به سوپر مارکت درجه دشواری بازی را افزایش می‌دهد.

در هر مرحله تعداد مشخصی مشتری وارد مغازه‌تان می‌شوند و هریک درخواست خاصی از شما می‌کنند. ماموریت پیش روی شما این است که با توجه به محدودیت زمان هر مشتری و پیش از عصبانی شدن او، کارش را راه بیاندازید و اجناس درخواستی‌اش را داخل پلاستیک گذاشته و به او تحویل دهید. این پروسه تا تمام شدن مشتری‌ها ادامه پیدا می‌کند و سپس براساس عملکردتان، امتیازتان محاسبه و اعلام می‌شود.

در جریان بررسی بازی، آقای محسن محمودآبادی درخصوص کاسب کار به تیم ویجیاتو گفت: «تقریبا تا یک الی دو هفته دیگر آپدیت جدیدی که فروشگاه میوه و سبزی رو به بازی اضافه می‌کند منتشر می‌شود و تلاش ما این است تا برای جلوگیری از خسته‌کننده شدن بازی و اضافه شدن محتوای جدید، هر ماه یک فروشگاه جدید به کاسب کار اضافه کنیم.»

گیم‌پلی بازی صرفا شامل انتخاب اجناس صحیح، با توجه به سفارش هر مشتری نمی‌شود. در کاسب کار  مدیریت زمان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که پروسه بسته‌بندی شدن اجناستان تقریبا مدت زمان زیادی نیاز دارد. در مراحل بعدی، بیشتر شدن تعداد مشتری‌ها و درنتیجه بالاتر رفتن تعداد سفارش‌ها از جمله عوامل چالش‌ برانگیز کاسب کار محسوب می‌شوند.

البته مقابل این سیر صعودی در دشوارتر شدن بازی، شما این قابلیت را دارید تا با استفاده از سکه‌ها و الماس‌هایی که به عنوان جایزه کسب می‌کنید، قسمت‌های مختلف فروشگاهتان را ارتقاء دهید. در این بخش سیاست‌های مالی کاسب کار به نسبت سایر بازی‌های مدیریتی کمی سفت و سخت‌تر است و ترکیب اجباری سکه و الماس برای ارتقاء بخش‌های مختلف، آن هم در حالی که به دست آوردن الماس بسیار سخت و زمان‌بر است کمی غیرمنصفانه به نظر می‌رسد.

مانند همیشه، یکی از نقاط قوت عناوین بلوط گیمز از جمله کاسب کار را می‌توان جلوه‌های بصری کارتونی، شخصیت‌های بامزه ایرانی و از همه مهم‌تر، صداگذاری بی‌نقص و دیالوگ‌های جذاب آن دانست. درواقع همین مسئله است که تعامل شما با مشتریانتان را بامزه‌ و دوست‌داشتنی‌ می‌کند و خوشبختانه بلوط گیمز با استفاده صحیح و به جا از آن، به خوبی جای عناوینش را در دل کاربران باز می‌کند.

کاسب کار از آن دسته عناوینی است که برای علاقه‌مندان به تجربه بازی‌های مدیریتی بومی می‌تواند جذاب باشد. حس حضور در یک سوپرمارکت و سر و کله زدن با مشتریانی که لحظه به لحظه صبر و تحملشان را از دست می‌هند می‌تواند

برای مدتی شما را سرگرم کند.

نوشتهٔ پیشین
آرزوهای بلوط گیمز
نوشتهٔ بعدی
سفره چی در نشریۀ گیم آور

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید