سفره چی در ویجیاتو

 

محمد امین بهتوئی عزیز در ویجیاتو دربارۀ سفره چی چنین نوشت (+):

صرف نظر از مسیری که هر کس انتخاب می‌کند، خواه یا ناخواه بسیاری از ما فرصت تجربه بخشی از فعالیت‌هایی که به آنان علاقه‌مندیم را پیدا نمی‌کنیم. این فعالیت‌ها می‌توانند رویدادهای تفریحی / ورزشی یا کار و تجربه‌ای باشد که نیازمند شرایط خاصی است. پیشرفت تکنولوژی طی سالیان اخیر این فرصت را به ما داده تا بتوانیم هر شرایط و فعالیتی را در فضای مجازی تجربه کنیم و از این حیث دیگر با افسوس مواجه نشویم.

نیازی نیست ریسک سفر را به جان بخرید تا سوار تریلی شوید و رانندگی با ماشین‌های سنگین را تجربه کنید. می‌توانید به Euro Truck  Simulator مراجعه کنید و درحالیکه پشت کامپیوترتان نشسته‌اید، تجربه‌ای محدود اما لذت بخش از رانندگی کسب کنید. یا در ابعادی کوچک‌تر، نیاز نیست پشت دخل رستوران‌ها یا یک دکه ورزشگاه بروید تا محیط کار را تجربه کنید و به مشتریانتان رسیدگی کنید، می‌توانید با استفاده از سفره‌ چی به سادگی تجربه حضور در چنین شرایطی را کسب کنید.

حاصل همکاری بلوط گیمز و گلیم گیمز، سفره‌ چی نام دارد. تمرکز اصلی بازی روی ارائه شبیه‌سازی از محیط کاری رستوران‌ها و فست‌فودهاست و تلاش می‌کند تا با استفاده از پیچیدگی کار در چنین شرایطی، چالشی در قالب یک بازی ویدیویی به مخاطبینش ارائه کند. اما سفره‌ چی چقدر در ارائه این تجربه موثر است؟ با ویجیاتو و بررسی این بازی همراه باشید تا بتوانیم پاسخ این سوال را پیدا کنیم.

مانند بسیاری از شبیه‌سازهای دیگر، سفره‌ چی خط داستانی ندارد و مستقیما شما را در دل حادثه قرار می‌دهد. بازی در یکی از ساده‌ترین رستوران‌ها شروع می‌شود. جایی که شما آموزش می‌بینید تا دیزی را بار بگذارید، سینی را با تکه‌ای نان آماده و عطش مشتریان را با لیوانی دوغ برطرف کنید. بدون توجه به شرایط سختی که ممکن است با آن مواجه شوید، تصور این نوع کار ساده است. اما هدف سفره‌ چی صرفا ارائه یک تجربه مفرح از رستوران‌داری نیست و بالعکس، تلاش می‌کند پیش پای شما دشواری‌هایی قرار دهد تا با تجربه چالش‌برانگیزی مواجه شوید.

در آن واحد چهار مشتری پیش روی شما قرار می‌گیرند که هرکدام سفارش خاص خود را دارند. ممکن است برخی یک محصول و برخی دیگر سه محصول از شما طلب کنند. این شمایید و خواسته متفاوت مشتریان که بتوانید آنان را مدیریت کرده و در مدت زمانی که هر یک به شما می‌دهند، برآورده‌شان کنید. به ازای تحویل هر غذا و با توجه به مقدار زمانی که صرف شده، هر مشتری هزینه‌ای متفاوت به شما پرداخت می‌کند و درنهایت سقف درآمدی کسب شده طی یک روز کاری، معیار ستاره‌هایی است که به عنوان کیفیت کار انجام شده برای اتمام هر مرحله کسب می‌کنید.

طبیعی است هرچه در سرویس‌دهی به مشتریان سرعت عمل بالاتری داشته باشید، درآمد بیشتری دارید و دستتان برای ارتقاء ابزار و وسیله‌هایی که دردست دارید بازتر خواهد بود. تقریبا هر محصول اولیه و هر وسیله کاربردی در آشپزخانه‌تان اعم از گاز، گرم‌کن، دیزی، ظرف دوغ و… قابل ارتفاء است و هرکدام هزینه متفاوتی از شما طلب می‌کنند. پرداخت این هزینه تاثیر متفاوتی روی هرکدام دارد. برای مقال ارتقاء دادن گاز سرعت پخت غذا را بیشتر می‌کند، اما ارتقاء دادن دوغ کیفیت آن را بالاتر می‌برد و درنتیجه شما ملبغ بیشتری از مشتریانتان دریافت می‌کنید.

این درواقع قسمتی از سفره‌ چی است که شما را به یاد بازی‌های تایکون می‌اندازد. شما کار می‌کنید و در ازای آن درآمد کسب می‌کنید. حال همین درآمد را صرف ارتقاء شرایط کاریتان می‌کنید تا درنهایت بتوانید درآمد بیشتری به جیب بزنید. البته قسمت‌های قابل ارتقاء در بازی منتهی به فضای آشپزخانه نمی‌شود. شما می‌توانید سالن رستورانتان را نیز دیزاین کنید تا بسته به میزان زیبایی و تزئینات به کار رفته، بتوانید درآمد بیشتری از مشتریانتان به دست بیاورید.

به مرور زمان خواسته مشتریان افزایش پیدا می‌کند و درکنار دیزی و دوغ، از شما کوفته و سبزی و سایر مختلفات را هم طلب می‌کنند. درواقع، با پیشروی در بازی تنوع محصولاتتان افزایش پیدا می‌کند و برآورده کردن خواسته مشتریان در این شرایط دشوارتر می‌شود. گرچه در ابتدای بازی می‌توانستید پیشاپیش ظرف‌های غذا را آماده کنید تا با سرعت بیشتری کار مشتریان را راه بندازید، اما به مرور جزئیات هر سفارش متفاوت می‌شود و با وجود  احتمال سوختن غذا و ضررکردنتان، مجبورید کار هرکس را پس از نمایش سفارششان شروع کنید.

نکته حائز اهمیت این است که بلوط گیمز به محتوای ارائه شده در سفره‌ چی توجه بالایی دارد. شما تنها محدود به دیزی‌سرا نیستید و قرار نیست از ابتدا تا انتهای بازی مشغول سروکله‌ زدن با کوفته و دوغ و نان سنگک باشید! با رسیدن به سطحی مشخص و جمع‌ کردن درآمدتان، می‌توانید بیزینسی جدید راه اندازی کنید و حال در فضایی مختلف مشغول به کار شوید. این فضاهای مختلف شامل کبابی، فست‌فود، دکه ورزشگاه و… می‌شود که هرکدام شرایطی متفاوت برایتان ایجاد می‌کنند.

کار در برخی ساده و در برخی سخت‌تر است. برای مثال برخلاف کبابی که درست کردن هر پرس غذا انرژی زیادی از شما می‌برد، کار کردن در دکه ساده است و تقریبا هر محصولی به صورت آماده قابل فروش است. این تنوع بالای شرایط کمک می‌کند تا درصورت خسته شدن از شرایط سخت یک رستوران، به سراغ بعدی بروید و مدت زمانی را در محیطی خلوت‌تر سپری کنید.

از نظر بصری نیز سفره چی تصمیم گرفته تا به ظاهر و استایل بومی ایرانی پایدار باشد. طراحی کارکترها و محیط به همراه دیالوگ‌های بعضا طنزآمیزی که از جانبشان می‌شنوید شیرینی تجربه‌تان را افزایش می‌دهند. از طرفی این دیالوگ‌ها بسته به سرعت عمل شما در تهیه سفارشات متفاوت است و درصورتی که کمی دیر کنید، غرغرها و طعنه‌های مشتریان را در شکایت به کندی کاریتان می‌شنوید.

درنهایت می‌توانیم سفره چی را یکی از شبیه‌سازهای متفاوت و سرگرم‌کننده ایرانی محسوب کنیم که هم‌اکنون برای سیستم عامل اندروید دردسترس است و به زودی شاهد انتشارش روی iOS خواهیم بود. گرچه سیستم درآمد بازی می‌توانست کمی مهربان‌تر باشد و کاربران را برای یک تجربه ساده‌تر همراهی کند، اما همچنان از تجربه بازی لذت می‌برید و تنوع بالای محتوای آن از خستگی و یکنواختی بازی جلوگیری می‌کند.

 

 

 

 

 

 

نوشتهٔ پیشین
سفره چی منتشر شد!
نوشتهٔ بعدی
بازی کاسب کار منتشر شد!

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید